stanencarine.reismee.nl

Maand 1: Uruguay, Buenos Aires en Patagonië

De eerste maand zit er alweer op! Al voelt het alsof we al veel langer onderweg zijn nu we zo terugkijken naar alle mooie dingen die we al hebben mogen zien op veel verschillende plekken. Aan de andere kant herinneren we ons nog goed hoe we het vliegtuig instapten en in Montevideo werden opgevangen door een Nederlands koppel dat voor een aantal jaar in Montevideo woont en waarbij we via Airbnb verbleven. Zij konden ons veel vertellen over het land en de mensen en trakteerden ons op onze eerste asado (barbecuen Uruguayaanse stijl). Een perfect begin. Een echte cultuurschok hebben we nog niet gehad. Zowel Uruguay, Argentinië als Chili voelen tot dusver redelijk westers aan. Een ding waar Carine aan het begin wel aan moest wennen waren de vele (zwerf)honden die overal los rondlopen. Ze is echter al goed op weg. Zo had ze er vorige week in El Calafate al weinig moeite meer mee toen we door wel zo'n 10 honden werden vergezeld richting het centrum.

Maar goed het begin was dus zeer prettig, ook omdat Joris ons de stad (Montevideo) liet zien met een maté in de rechterhand. Dit is een hele sterke thee, die ze hier als koffie de hele dag door drinken. Het is dan ook niet mogelijk mensen met een kop maté in de hand en een thermoskan onder de arm uit het straatbeeld weg te denken.

Nadat we een klein gedeelte van de kust van Uruguay en Buenos Aires (waar we Stans verjaardag uitgebreid hebben gevierd) bezochten, zijn we doorgegaan naar het veelbelovende Puerto Madryn, waar we onder andere walvissen, orka's, zeeleeuwen en zeeolifanten wilden gaan spotten. Hier dan ook ons eerste wow-momentje gehad, waarbij we 's ochtends tijdens het hardlopen op de boulevard de eerste springende walvis hebben gezien! Dit was nog voor we überhaupt een tour hadden gedaan naar Península Valdés, een schiereiland en beschermd natuurgebied ten noorden van Puerto Madryn. De tour hebben we die dag erna meteen gedaan. Een top tour, waarbij we met een groep en grappige tourguide in een busje door het park crossten op zoek naar dieren en mooie uitzichtpunten. Ook hebben we vanuit een boot de walvissen met hun jongen van dichtbij kunnen bewonderen. Alle bovengenoemde dieren gespot, plus nog veel meer, maar helaas geen orka's (die zich een dag later wel met z'n zessen lieten zien..). Hier baalden we wel even van, maar ja zoals onze tourguide zei: "It's a lotery".

Daarna belandden we in drie verschillende ski/hike dorpen, schijnbaar ook heel bekend onder de Amerikanen. Allereerst kwamen we in Puerto Natales (Chili), waar dichtbij in het het nationaal park Torres del Paine de bekende W-trek (5-daagse hike met bepakking) begint. Wat dan ook ons plan was om die te gaan lopen, maar na het info praatje, besluiten we toch maar een dagtour naar dit park te doen. Die ons met de bus (

Smile
) ook naar de hoogtepunten van deze trek brengt. Zie foto's.

Na Puerto Natales weer de grens overgestoken naar het wat bekendere El Calafate in Argentinië met daarnaast het nationaal park Los Glaciares. Hier hebben we een lokale bus genomen om op ons gemakje de Perito Moreno te bewonderen. De enige gletsjer die nog steeds groeit tot maarliefst twee meter per dag en die zorgt voor spectaculaire vallende ijsschotsen. Soms ten grote van een bus, eentje waar we een uur lekker in de zon op hebben zitten wachten. Dit maakt een immens kabaal wat lijkt op onweer of vuurwerk. Heel indrukwekkend.

Daarna zijn we doorgegaan naar El Chalten. Een klein schattig dorpje dat midden in het nationaal park (Los Glaciares) ligt, ook wel de trekking capital van Argentinië genoemd. Hier hebben we dan ook drie trekkingen gedaan, zonder bus. Waarvan we de zwaarste als laatste hebben gelopen van 4 uur heen en 4 uur terug, waar je de laatste kilometer stijl omhoog loopt/klimt. Ellende want we voelen onze benen nu nog, maar het uitzicht op de top en de hele trek waren waanzinnig mooi.

Inmiddels zijn we nu, na een 36-urige busreis al in Bariloche (onze laatste bestemming in Patagonië). Hier zitten we in een hostel, genaamd Penthouse 1004, dat uitkijkt over de hele stad. Hier gaan we even helemaal niks doen, we zijn echt toe aan vakantie

Smile
. Alles is zoveel sneller gegaan dan we van plan waren. Het orginele plan was namelijk dat we over deze route ongeveer twee maanden zouden doen.

De reden hiervoor is dat Argentinië zo ontzettend duur is door de torenhoge inflatie (2 - 3% per maand). Veel duurder nog dan we op hadden gerekend. Wel is er een zogenaamde blue dollar koers, die het voor ons wat leefbaarder maakt hier. De normale koerst ligt op ongeveer 1$ voor 10 Argentijnse peso's en de blue dollar ligt op 1$ voor 15 Argentijnse peso's. Dat scheelt toch gauw alweer 30% op alle prijzen en dat is niet niks als je voor een pak pasta, rol koekjes of bak yoghurt al €4,- betaald en ruim 2000 Argentijnse peso's voor een busrit (El Chalten - Bariloche). Maar deze blue dollar koers is natuurlijk niet in de gewone bank verkrijgbaar. Dus hebben we deze via allerlei alternatieve wegen (sorry moeders) kunnen bemachtigen. Desalniettemin blijft het een duur land en heeft dit onze geplande route in de war geschopt.

Alhoewel de prijzen niet erg mee zitten, maakt de natuur veel goed. We worden hier omringd door gletsjers, besneeuwde bergen en helder blauwe meren. Ook het weer zit ons erg mee. Anders dan je misschien zou denken, zo zuidelijk, ligt de gevoelstemperatuur boven de 20 graden in de zon (en uit de wind). Hard waaien doet het namelijk wel.

Na Bariloche zullen we de grens met Chili weer oversteken naar Puerto Varas. Waarna we we afhankelijk van het weer richting het mystieke eiland Chiloé gaan of door naar het noorden.

Jullie horen van ons!!

Mam en pap

Ziet er super uit. Zijn benieuwd naar vervolg. ;)

Joke en robert

Hartstikke leuk om jullie op deze manier ( verhalen en foto's) een beetje te kunnen volgen !
Veel plezier?? nog.

Jos en Geertje

Hoi Lieve Stan en Carine wat een prachtige foto's maken jullie! Van de gletsjer muur is echt prachtig. De tochten zullen voor jullie onvergetelijk zijn. Jammer dat het allemaal erg prijzig is. Geniet daarom extra. Wij volgen jullie van een afstand. Fijn dat het goed met jullie gaat.
Super veel plezier. Heel veel groetjes.

Sanne&Sjaak

Nice nice, ziet er briljant uit, mooie foto's!
Keep the updates coming! Geniet ervan samen!

Oma Ini

Wat een mooi verhaal, heel bijzonder. Ik kon er mooi van mee genieten.
Geweldig dat dit tegenwoordig zo kan. Liefs Oma

Ton van Erp

Hoi Luitjes,

Om jaloers op te worden zo mooi! Aanrader; volgend de komende maanden een duikcursus om je ook tussen die wereldse water beesten te kunnen begeven. Zeker de investering waard, zeker als jullie overwegen naar australie of nieuwe zeeland te gaan.

Nog veel plezier gewenst en geniet ervan.

Ton & Anita

Willem en Els

Hardstikke leuk dat jullie ons op deze manier op de hoogte houden. Wat een fantastische reis!
Groetjes uit een nat en koud Nederland.
Nog veel plezier
Willem en Els

Pierre en Inge

Tjongejonge wat een belevenissen al in de eerste reismaand!!
En wat een prachtige foto's!
We blijven jullie volgen Stan en Carine!
Veilige reis verder!!

Marcel en Marga

Hey daar !!!
Nog geen heimwee zo te lezen. Wat een prachtige natuur en enthousiaste reizigers. Een perfecte combi. We lezen jullie avonturen met veel interesse en zijn natuurlijk ook een beetje sjaloers. Rock on !!

Martin en Marja

Geweldig om zo jullie reis te volgen. Prachtige foto's. Wateren natuur!
Kijken uit naar het verslag van het vervolg van jullie reis.
Groetjes

Koen en jolanda

Hallo carine en stan
Heel leuk dat we jullie kunnen volgen, carine wij feliciteren je vast met de verjaardag. Heel veel plezier en geniet er van. Gr koen en jolanda

Henny en Leonie

hallo Carine en Stan. Wat een mooie foto's! Carine gefeliciteerd met je verjaardag. Nog veel reisplezier:)
Henny en Leonie